Egy esküvő és egy lakodalom megszervezése rengeted procedúrával és szervezési feladattal jár. Alapvetően nem egyszerű dolog megtervezni úgy, hogy minden tökéletes legyen, azonban van még egy tényező, amire mindenkinek érdemes figyelni, az pedig az árak. Mert akiknek van olyan ismerőse, aki a közelmúltban tartotta esküvőjét, akkor pontosan tudja, hogy a határ a csillagos ég az esküvő árát tekintve. De mik is ezek a szolgáltatások, amikért ennyit fizetünk?

Kiadási oldal

Magyarországon 2020-ban egy esküvő, ha nagyjából 100 fős násznépről beszélünk, ekkor átlagosan megközelítőleg 2,5 millióba kerül. Ebben az esetben nem a luxus igények kielégítéséről beszélünk, de természetesen nem is a minimalistára megszervezett esküvőről. Az ár tartalmazza a menyasszonyi ruhát és kiegészítőit, a vőlegény öltönyét, a vendégek ellátását, a helyszínt, a fotóst, tehát lényegében mindent, azonban akkor sem egy kis összegről beszélünk. De mi is tolja meg ennyire az árat? Meglepő lehet, de az oroszlán részét ennek az összegnek a vendégek ellátása fedi. Több, mint a fele csupán az ételt és italt fedezi. Tehát ezt kicsit lebontva, 100 főnél nagyjából minimum 15.000 Ft összeg jut fejenként. Az alapvetően nem tűnik soknak, ha belevesszük, hogy az egész esti ellátmányát az italfogyasztáson keresztül az étkeztetésig. Persze vannak költségek, amelyek kieshetnek, ha például a pár meg tudja oldani. Nagyon sokszor a család is kiveszi a részét a lakodalomban és sütnek-főznek rá, így már meg lehet spórolni rengeteg pénzt, vagy ha esetleg nem helybérlés történik, hanem mondjuk, valamelyik ház nagy udvarában tartják meg a lakodalmat, ott például csak esetleg a sátor- és asztalbérlés terheli a párt. Vagy, ha persze vannak zenész, vagy fotós-videós barátok, akkor akár lehet spórolni ezeken is. Tehát természetesen vannak költségek, aminek lecsípésével olcsóbban kijöhet a pár a lagzi végére. De egy alaphelyzetben mik azok a dolgok, amiért ki kell adni és mennyi az annyi?

1. Mikor is legyen?

Bizony sokan nem is gondolnák, de már az nagyon meghatározza a helyszín bérlésének árát, hogy mikor szeretnénk esküdni. Egy részről azért, mert ha például azt vesszük alapul, hogy hétköznap a szolgáltatásokért általában kevesebbet kell fizetni, mint hétvégénként, mivel ilyenkor zsúfoltabb megrendeléseik vannak a szolgáltatóknak és ezért természetesen könnyebben tudják versenyeztetni a párokat és pénztárcájukat, hiszen, ha valaki ragaszkodik hozzájuk, ki fogja fizetni az árat, amit mondanak. De nem csak az a fontos, hogy melyik nap esküszünk, hanem például az is, hogy mennyire főszezonra tesszük az időpontot. Nyár vége felé viszonylag sok esküvőt tesznek, tekintettel a viszonylag kiszámítható időjárási viszonyokra, illetve, hogy akkor még kellemesen tudnak kültéri esküvőket tartani, anélkül, hogy mindenkinek bunda bugyiban kelljen végig vacognia. Ezen kívül azért is, mert akkor a természet is gyönyörű dekorációt biztosít a nagy naphoz. Tehát érdemes, ha pénztárca barátabban szeretnénk foglalni lakodalmas helyszínt, akkor szezonon kívüli időpontot kitűzni dátumnak. Azonban ne feledkezzünk meg arról, hogy időben foglaljuk le a helyszínt, hiszen a legszebb és legnépszerűbb helyek, gyakran hamar lefoglalásra kerülnek hosszú időre előre és nem egyedi helyzet az, amikor mondjuk két évre előre be van táblázva a naptáruk.

2. Hol és mennyiért?

Ebben az esetben azzal kell számolnunk, hogy két helyszínt is ki kell választanunk. Az egyik a ceremónia színtere, a másik pedig a lakodalom helyszíne. A ceremóniánál lehetőségetek van a helyi önkormányzatnál megesküdni. Ez kevésbé, álomszerű, de sokan választják ezt az opciót, hiszen, ha nem kértek extra szolgáltatásokat, akkor ingyenes, illetve elég gyorsan zajlik. Persze általában van lehetőségetek bizonyos dolgokat bérelni az önkormányzattól, úgy értve, mint gyűrűtartó párna, pezsgő a párnak, a tanuknak, az örömszülőknek, gyertyákat, némi dekorációt, esetleg zenét. Ezek 500-2000 Ft között mozognak/bérelt tárgy. Bár, itt is figyelembe kell azt vennünk, hogy hogyha például a munkaidőn kívül esküszünk, plusz költségeket számolhatnak fel nekünk. De alapvetően, ha ezt választjuk, akkor egészen olcsón megússzuk a szertartást, azonban megvan a hátránya, mégpedig az, hogy legtöbbször ilyenkor nem biztosan, hogy azt kapjuk, amit szeretnénk, például dekoráció terén. Bár a legtöbbször fel szokta ajánlani az anyakönyvvezető, hogy ha van, tehát vettünk/kaptunk saját dekorációt, természetesen használhatjuk azt is. A másik nagyon gyakran bevett szokás, a külső helyszínes ceremónia. Ilyenkor a legtöbben vízparton, hotelben, kápolnákban esküsznek meg szívesen. Ilyenkor viszont az anyakönyvvezető kiszállása természetesen plusz költséget igényel, nagyjából 30.000-50.000 Ft össze között ingadozik ennek ára. Ehhez pedig plusz költségként még fel lehet számolni magát a helyszín bérlési árat is. A helyek bérleti árai 35.000-1.500.000 Ft közötti összegre tehetőek. A lakodalom helyszínének bérleti ára is itt körülire tehető, azonban itt már inkább 50.000 Ft-os összegtől határ a csillagos ég, nyilván igényektől függően.

3. Vacsora és italok

A vendéglátó egységek általában fejenként számítanak fel összeget a vendégek étel- és italfogyasztására egységesen. Ilyenkor 6.000- 40.000 Ft között mozognak az árak per fő. Tehát az egészen olcsótól az egészen drágáig bármilyen összegben találhatunk éttermi ajánlatokat. Ilyenkor szokott olyan különleges „akciója” lenni az éttermeknek, hogy bizonyos fő fölött olcsóbb az ár/fő. Bár olykor úgy döntenek a párok, hogy esetleg csak a koccintó italt fizetik a násznépnek, a további fogyasztást pedig mindenki oldja meg magának igényei szerint. Ebben az esetben nagyjából 3.000-10.000 Ft-tal olcsóbb az egy főre jutó összeg. Azonban plusz költség felszámolásáért cserébe bizonyos éttermek vállalnak cukrászati munkát is és akár a torta elkészítését is elvégzik. A tortákért általában szelet árban kell fizetni, ezért azt kell kitalálnunk, hogy nagyjából hány szeletes tortát szeretnénk kérni.

4. Zene és a dínom-dánom

Itt az első dolog, amit kell dönteni, hogy zenekart, vagy DJ-t szeretne e bérelni a pár. Sokan élőzene pártiak, teljes joggal érhető, hiszen talán ennél nincs is hangulatosabb. Azonban ebben az esetben számolni kell azzal, hogy nem biztos, hogy el tudják az összes zenét játszani, amit a pár szeretne hallani az esküvőn. Egy zenekar ára egy estére 150.000-600.000 Ft között szokott ingadozni, de a zenekar ismeretségétől függően ez akár lehet a csillagos ég is. A másik lehetősége pedig a párnak az a DJ. Ez kevésbé hangulatos, mint egy zenekar, azonban biztosan az össze számot, amit kérnek, hallani fogják, illetve ezen kívül, pedig olcsóbban is jönnek, mint mondjuk egy zenekar. Egy DJ egy éjszakát 50.000-250.000 Ft értékben szokott vállalni.

5. Az örökös pillanatok

Bizony, ne feledkezzünk meg azokról a csodálatos esküvői fotókról, amiket majd az unokáinknak is tudunk mutogatni. Azonban bizony ezeknek is ára van. Egy jó fotós nagyjából 100.000-800.000 Ft-ig vállal munkákat. De ne felejtsetek el referencia képeket kérni a fotóstól, mert lehet akármennyire is profi, ha ti nem erre a stílusra gondoltatok, csak kellemetlenség lesz a vége. Azonban sokan ragaszkodnak az esküvői videókhoz is és bizony ezeknek is borsos az ára.

6. Ceremóniamester

A ceremóniamesterek bérlése napjainkra újra divatba jött. De mit is csinál? Az ő feladata segíteni a párnak levezényelni az egész esküvőt és fenntartani a násznép figyelmét végig, illetve szórakoztatni őket. Vicces feladatokkal látja el a jelenlévőket és fordulatokkal teszi izgalmassá az esküvőt. Nagyjából egy ceremóniamester egy lakodalomért 100.000-1.000.000 Ft közötti árat szokott elkérni.

összefoglalás

Tehát egy esküvő alapvetően egy nagy költségvetésű rendezvény, azonban a végeredmény mindent megér. Nyilván vannak összegek, amiből a pár lejjebb tud faragni, azonban ha valaki nagyobb igényekkel rendelkezik, akkor sok-sok milliót is otthagyhatnak, mire minden a helyére kerül. Ilyen plusz költség lehet például, ha például hajós esküvőt szerveznek, hiszen azoknak elég borsos tud lenni az ára. Ebben az esetben is úgy szokták megadni az összeget, hogy ár/fő. Itt 40.000 Ft/főtől kezdődnek az árak, amit ha mondjuk száz fővel számolunk, akkor már 400.000 Ft-nál járunk és sokaknak csupán a család kitesz 100 főt, unokestvérestől családostól, tehát még sokszor a 100 fő felett kezdődnek a barátok. Bár sokan a szolid esküvőket preferálják, a 2 tanús+ szülők, aminek valójában ugyanúgy megvan a bája és a párnak valójában is kell feltétlenül nagy összegekbe vernie magát. Ami pedig újabban újra divatba jött az pedig a batyus esküvő. Ilyenkor általában a párok egy táblázatban vezetik, hogy például, hogy bizonyos ételeket-italokat ki áll a násznépből. Ennek óriási előnye, hogy az esküvőt a násznép is kicsit jobban magának érzi, de a párnak sem olyan megterhelő anyagilag. Illetve a nászajándékokról még nem is említettünk szót. Nagyrészt ilyenkor vagy tényleg haszontárgyakat érdemes kérni, bár sokan már rég együtt laknak, mire esküvőre kerül a sor, így már minden, amit kérhetnének ajándékba, már beszerezték, ebben az esetben érdemes pénzt kérni, hiszen az esküvőre természetesen félretettetek, de sosem baj, ha marad, vagy jut egy kicsi pluszba. A harmadik leggyakoribb ajándék, amit kérni szoktak a párok, az pedig a kaparós sorsjegy. Ez egy nagyon izgalmas ajándék és az esküvő után a párnak lehetősége van akár a szűk családdal programként lekaparni az nyereményeket, bár tapasztalatból nem ajánlott ezt kérni, ha az anyagi részét vesszük figyelembe, mivel többet szokott költeni a násznép a sorsjegyekre, mint amennyit a pár nyereményként kapni szokott, tehát ezzel csak óvatosan.

Ha tetszett a cikk küld el barátaidnak, ismerőseidnek!